Thursday, October 30, 2008

Cubalah Menjadi Rumput Penutup Bumi

“Saya tak pandai…”
“ Isy.. tak naklah. Nanti apa orang kata…”
Itulah ayat yang biasa didengar apabila diminta untuk bercakap di hadapan, terutama bagi mereka yang bergelar muslimah. Saya bukanlah orang yang hebat dalam berkata-kata, tapi rasa ingin mencuba itu perlu ada dalam diri kita. Biarpun salah, janji semangat ingin mencuba itu mesti ada. Tapi awas, ingin mencuba itu berbeza dengan ingin menunjuk. Namun, apabila dikata mahu mencuba kita mesti bersedia untuk menerima teguran dan berubah. Nanti, baru ada kemajuan..

Hari ini melakar satu pembaharuan dalam hidup saya. Alhamdulillah, lahirlah blog saya iaitu ‘Haruman Kasturi’. Seringkali timbul rasa cemburu di hati kerana saya memang sangat minat untuk menulis. Tetapi kekangan masa kadangkala membataskan kita.. Suami saya selalu juga mengingatkan, jangan jadikan masa itu sebagai alasan… mungkin kita yang GAGAL dalam pengurusan masa. Teringat kata-kata Y Bhg Dato’ Hj Fadhilah Kamsah, motivator terkenal di negara kita. Saya rasa wajah Y. Bhg Dato’ dari dulu sewaktu beliau sering muncul di kaca televisyen dalam motivasi pagi dan Malaysia Hari Ini zaman Aziz Desa (Mat Cermin) sampai sekarang Aziz Desa (Nasi Lemak Kopi O), wajahnya masih tidak berubah.. Kata beliau, orang yang sering memberi alasan adalah orang yang menipu dengan cara terhormat. Moga-moga kita tidak tergolong dalam golongan tersebut. Dalam al-quran juga ada beberapa ayat yang Allah menempelak orang yang sering memberi alasan..



Teringat saya kepada sebuah kata-kata , “ sekiranya kita tak mampu menjadi bunga penghias taman, maka berusahalah sekalipun menjadi rumput penutup bumi.” Bagi saya, kata-kata ini sangat memberi kesan dalam diri saya. Secara umumnya kita ketahui, bahawa setiap kita mempunyai kelebihan dan kekurangan masing-masing. Kelebihan tersebut harus kita gunakan dengan sebaik mungkin bagi memastikan kita mampu memberi sumbangan pada Islam itu sendiri. Mungkin kita tidak mampu memberi pengisian atau ceramah seperti orang lain, tapi paling tidak kita berusaha untuk membantu bagi menjayakan ceramah tersebut, seperti sediakan bahan edaran dan sebagainya. Jangan pula kita yang menjadi lalang atau kemuncup di bumi (teringat buku Y Bhg Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz yang bertajuk Kemuncup Dalam Perjuangan).



Semoga kita mampu memberikan sumbangan yang terbaik dalam hidup ini kepada masyarakat. Hadis Rasulullah,
Sebaik-baik Manusia Adalah Manusia Yang Mampu
Memberi Manfaat Kepada Orang Lain’

1 comment:

Umurina said...

rumput kalau panjang sangat pun kena potong juga syeikh....kalau rumput karpet cantik syeikh...apa2 pun kalau makhluk allah cipta semua ada hikmahnya....WA KULLI SYAIN SABABA......