Wednesday, November 26, 2008

Nostalgia Kem Nadi 3 (19-22 Nov 08)

Lama saya tidak berkesempatan menulis di blog ini. 4 hari 3 malam berkursus dan sepeninggalan saya, banyak juga kerja yang perlu dilangsaikan. Dengan kekuatan seramai 2 orang di bawah unit saya, kadangkala terlepas pandang juga beberapa masalah yang melingkari surau-surau sekitar Putrajaya. Namun, saya optimis lantas teringat dengan sebuah ayat al-Quran yang mengatakan berapa ramai umat terdahulu membuktikan bahawa kaum yang bilangan kecil/sedikit mampu untuk menumpaskan bilangan yang ramai dengan izin Allah. Insyallah, saya dan sahabat lain akan berusaha untuk memberi perkhidmatan yang terbaik.

KEM NADI 3
Sewaktu menerima memo berkenaan Kursus Team Building anjuran jabatan, rasa berat hati untuk pergi. Berat hati bukan kerana malas, tetapi disebabkan lambakan tugas yang menanti. Dan satu lagi, program yang merisaukan saya ialah Larian Remaja yang akan diadakan pada 20 Dis 2008. Tugas untuk mencari 1000 peserta remaja lingkungan umur 13-17 tahun terletak di pundak saya. Sesekali terfikir juga, dimanalah saya nak cari peserta seramai itu.. Namun, atas dasar amanah dan tanggungjawab saya perlu hadir ke kursus dan saya yakin Allah memilih saya pasti ada sesuatu yang ingin diberikan.

KEM NADI Sungkai
Sebenarnya, Sungkai bukanlah pekan asing bagi saya kerana bonda dan ayahanda saya tinggal di pekan berhampiran iaitu Bidor. Namun, rupa-rupanya saya tidak cukup untuk menjelajah. Terdapat sebuah kampung iaitu Kg Perlok yang menempatkan KEM NADI; tempat kursus saya. Setibanya di sana, saya cuba menpositifkan keadaan dengan menerima modul dan ilmu yang diberikan dengan kesungguhan dan komitmen yang tinggi. Kejujuran dan keikhlasan peserta diuji, apabila diminta untuk menyerahkan telefon bimbit kepada urusetia. Saya mula confius.. Pelbagai perkara yang bermain difikiran. Suami akan berlepas ke Medan, Indonesia atas urusan lawatan kerja, tugasan di pejabat yang perlu saya tahu perkembangannya dan sahabat baik (Idayu dan Asyraf) yang akan walimah pada hari Sabtu(confirm tidak dapat hadir). Akhirnya, saya nekad untuk serahkan dan yakin semua keadaan selamat. Nombor kecemasan diserahkan kepada suami dan kakak-kakak saya takut-takut ada perkara yang tidak dingini berlaku.

Hari pertama sehinggalah akhirnya, alhamdulillah saya lalui dengan baik dan hebat. Setiap mutiara kata yang keluar dari sahabat-sahabat fasi saya abadikan dan cuba untuk lakukan. Kami diajar untuk memanggil rakan sekerja dengan panggilan sahabat. Perkataan sahabat bukan yang asing bagi saya. Bermula di SERATA diikuti KISAS hinggalah UKM, perkataan sahabat yang sering bermain dibibir. Begitu juga budaya terima kasih yang selalu dilupakan. Kami ditekankan untuk bekerja dalam satu kumpulan. Satu untuk Semua, Semua Untuk Satu Kalau seorang yang silap, semua kena denda.

Sahabat-sahabat fasi terdiri dari Sahabat Pak Ya, Sahabat JJ, Sahabat Pak Din dan beberapa sahabat-sahabat lain yang banyak membantu. Sahabat Pak Ya sebagai Pengarah di Nadi Lestari. Seorang yang sangat lemah lembut. kata-katanya ibarat air yang membasahi pokok-pokok. Setiap tutur katanya bisa mengetuk hati-hati yang mahu berfikir. Lawak jenakanya bersahaja. Saya sangat tertarik dengan ilmu psikologinya. Beliau menerangkan beberapa karektor binatang yang disinonimkan dengan watak manusia dalam sesebuah organisasi. Raja Zirafah dengan kesombongannya, Raja Badak yang malas dan tahu mengerah orang sahaja, Raja Merak yang tahu bergaya tetapi boleh digunakan di bahagian kaunter. Kupasannya sangat mendalam dan mengajar peserta agar meletakkan seseorang di tempat yang betul agar manfaatnya diperolehi bersama.

Sahabat JJ, seorang yang sangat straight. kata-katanya tidak beralas, ibarat peluru. Sape makan cili memang terasa pedas.Pengalaman bekerja di syarikat swasta dan antarabangsa dicurahkan kepada kami. Apa yang ingin dilihatnya adalah hasil. Bercakap atas dasar fakta bukan auta.Ucapannya " hari semalam yang berlalu, esok yang tidak pasti. Perubahan adalah SEKARANG" Perubahan hanya dilakukan oleh AKU.

Seterusnya, Sahabat Pak Din. Orangnya kecil molek tetapi tegas. Susah untuk mengukir senyuman, sekali senyum pasti tertawan. Kata-katanya ringkas, " Cakap , Buat! Kalau tidak menyenangkan orang, jangan menyusahkan orang". Kami dilatih persis seorang tentera. Alhamdulillah, ilmu kawad ketika di'penjara'kan banyak membantu. Namun, ada juga peserta yang tak makan saman. Sepanjang pengalaman berkursus, inilah kumpulan yang sangat unik. Moga-moga keunikannya memberi impak besar pada jabatan.

Sepanjang kursus, kami diminta menyanyikan lagu 'Bila Diri Disayangi' yang pernah dipopularkan oleh kumpulan UKAYS. Lagu ini sangat terkesan di hati. Bagi saya, sepanjang kursus, banyak mutiara yang dapat dikutip. Amatlah malang bagi mereka yang tidak tahu menilainya.

Dikesempatan ini, saya mohon kemaafan daripada sahabat fasi. Ucapan terima kasih juga kerana sahabat-sahabat tidak penat melatih kami. Malam Muhasabah dan Kembara Meniti Cahaya di Rimba sangat hebat. moga Allah merahmati dan memberkati usaha kalian dan kami sebagai peserta istiqamah mengamalkannya. Setiap kursus itu ada kelebihan dan kekurangannya tersendiri.

Kepada Kumpulan NADI 3, Sirru Ala Barakatillah. Semoga ukhuwah yang terbina atas roh Islam mampu memartabatkan agensi agama di mata dunia.

1 comment:

Anonymous said...

islamic ker kursus tu....dengar kata pelik jer....insan keliru...